دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 خرداد 1401 - 16:30
نخست وزیر ارمنستان:

روابط ما با ایران بسیار خوب است

نخست وزیر ارمنستان از روابط راهبردی با ایران خبر داد.
کد خبر : 11992

پایگاه رهنما:

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در مصاحبه با «الجزیره» در قطر به روابط ارمنستان با همسایگانش به ویژه با ایران اشاره کرد.

به گزارش «آرمن پرس»، پاشینیان اظهار داشت: ما چهار همسایه داریم و با دو تای آن‌ها روابط بسیار خوبی داریم، یعنی گرجستان و ایران. ایران برای ما کشور دوست است و ایران را کشور دوست می‌دانیم که با (جمهوری) آذربایجان نیز روابط خوبی دارد.

وی در ادامه گفت  «قصد نداریم با کشورهایی که روابط خوبی با (جمهوری) آذربایجان دارند، رابطه خوب نداشته باشیم. اکنون روابط بسیار نزدیکی با ایران داریم». پاشینیان همچنین ابراز امیدواری کرد که ارمنستان با همکاری با ایران بتواند تجارت دوجانبه با قطر را نیز توسعه دهد.

نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه با بیان این که کشورش در حال کار بر روی توسعه مسیرهای ارتباطی با ایران است، افزود: اکنون در حال ساخت یک بزرگراه بسیار راهبردی به نام شمال-جنوب هستیم که مرز گرجستان ما را به مرز ایران متصل می‌کند. امیدواریم در نتیجه این پروژه روابط اقتصادی ما با ایران افزایش یابد. به هر حال، اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران قرارداد تجارت آزاد دارد که برای روابط دوجانبه ما نیز بسیار مهم است.

جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که متعاقب فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، استقلال ارمنستان را در 25 دسامبر 1991 به رسمیت شناخت . بیانیه برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در 9 فوریه 1992 در تهران به امضاء رسید . بر مبنای این سند ، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان در آوریل 1992 افتتاح و متقابلا در دسامبر همان سال سفارت جمهوری ارمنستان در تهران گشایش یافته و رسما فعالیتهای خود را آغاز نمود .

سابقه ارتباطات تاریخی و تمدنی دو ملت و حضور دیرپای ارامنه در ایران همواره پشتوانه مناسبی برای تقویت روابط دو کشور در ابعاد مختلف بویژه در حوزه سیاسی بوده است. از همین رو ایران و ارمنستان ، به رغم تفاوت های مذهبی ، بلحاظ همین مولفه های مشترک تاریخی و فرهنگی ، همواره تعامل نزدیکی با یکدیگر داشته اند .

جدای از این عامل ، سیاست اصولی ج.ا.ایران در ارتقاء روابط با کشورهای همجوار ، مسیر تعاملات با کشور دوست ارمنستان را هموار ساخته است. برخورداری از مرزی 44 کیلومتری و وجوه و دیدگاههای مشترک ، در کنار موقعیت ارمنستان در دسترسی به بازار اتحادیه اوراسیا ، جایگاه این کشور را در توسعه مناسبات خارجی ج.ا.ایران افزایش داده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات